Türkiye’nin en çok okunan haber dergisi
Aktüel son sayısında yine çok farklı bir habere imza attı ve Türkiye’nin
hak arama rehberini hazırladı.
Tatilde,alışverişte, hastahanede, yolda, işte...
-
Diyelim ki satın aldığınız ürün kusurlu çıktı
ve satıcı sorumluluk kabul etmiyor… Heyecanla çıktığınız tatilde
konakladığınız tesis veya turizm şirketi sizi yarı yolda bıraktı…
Evinize kavuşmayı beklerken havaalanında mahsur kaldınız… Ya da tedavi
için gittiğiniz sağlık kuruluşunda kötü muamele gördünüz… Tüm bunları
hayatınız boyunca en az bir kez yaşayıp ne yapacağınızı bilmediğiniz
için sineye çektiyseniz haklarınızı öğrenmenizde fayda var. Çünkü "bunun
için dava mı açılır" dediğiniz birçok konuda adli sürece girmeden de
yapılabilecek pek çok şey var.
-
HAK ARAMAK İÇİN SİTE AÇILIYOR
Ancak hakkınızı aramadan önce haklarınızı öğrenmenizde fayda var. Belediyeler ve sivil toplum kuruluşları bu noktada bilinen en iyi rehberler. Bilmediğiniz en yeni rehber ise Hak Temelli Politikalar için Hümanist Grup Derneği. Hümanist Grup, "bireylerin hak arama kapasiteleri ile hakların güvencesi olacak politikaları ve uygulamaları güçlendirmeye yönelik çalışmalar yürütmek amacıyla" kurulmuş. Birinci hedefi bireylerin hak arama kapasitelerini geliştirmek ikinci hedefse otoriteye yönelik; "elinde yetki ve sorumluluk olan her tür kurum, hizmetlerini hak temelli organize etmeli ve sunmalıdır" diyorlar.
-
Hümanist Grup kurucularından Av. Seda Akço
Bilen bireylere hakları ve yararlanabilecekleri hizmetler konusunda
bilgi veren bir sistem kurmaya çalıştıklarını söylüyor. "Biz asıl olarak
bir sorusu ve sorunu olan insana, hakları ve yararlanabileceği
hizmetler hakkında bilgi vermeyi hedefliyoruz. Bize iletilen soru ve
sorunların çözümünde hak temelli yaklaşım ile savunu çalışması
yapacağız. Halihazırda ön hazırlıkları yürütüyoruz" diyen Av. Seda Akço
Bilen ilk hedeflerinin sosyal risk durumundaki kadınlar ve çocuklar
olduğunu belirtiyor. "İstanbul Kalkınma Ajansı'nın desteği ile kadın ve
çocuklar için verilecek danışmanlık hizmetinin envanterini hazırladık.
Şimdi, bu çalışma kapsamında hazırladığımız soruların yanıtlarını
oluşturacağız ve konuyla ilgili bilgi veren bir web sitesi kuracağız"
diye ekliyor.
-
MOBBING İLE MÜCADELE DERNEĞİ
Yalnız değilsiniz Kişi iş yaşamından dışlanıp işten çıkmaya zorlandığında hakkını araması kolay olmasa da Mobbing ile Mücadele Derneği bu konuda yardıma hazır. Dernek öncelikle mağdurun psikolojik destek almasına yardımcı oluyor. Sonrasında ise yasal yolların kullanılması için yol gösteriyor. Mobbing ile Mücadele Derneği İstanbul İl Temsilcisi Başkanı Av. Aslı Çokgüler Işıkal ile derneğin çalışmalarını ve mobbing mağdurlarının neler yapması gerektiğini konuştuk. 2010'da kurulan derneğe bugüne kadar 20 bin kişi müracaat etmiş. Mağdurlar posta, elektronik posta ya da telefonla danışıyorlar. Danışanların yüzde 55'i 25 - 45 yaş arasında ağırlıklı olarak erkek. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'nın konuyla ilgili iletişim merkezi alo 170'in verileri de bunu doğruluyor. Son bir yılda 2 binden fazla psikolojik taciz çağrısı yapılan alo 170 başvurularının yüzde 53'ü erkekler, yüzde 47'si ise kadınlar tarafından gerçekleştirilmiş.
-
"Yardım talep konuları çeşitli; öncelikle
mağdur olduğunu iddia edenler başlarına gelenin mobbing olup olmadığını
öğrenmek istiyorlar. İkincisi nasıl bir yol izleyeceklerini soruyorlar.
Üçüncüsü dava açarlarsa kazanıp kazanamayacaklarını soruyorlar" diyen
Işıkal, ekiplerinde klinik psikologlar, avukatlar ve sosyal hizmet
uzmanlarının bulunduğunu söylüyor. Başvuru yapanlar öncelikle bir form
dolduruyor, bu form uzmanlar tarafından okunup değerlendiriliyor.
Derneğin verilerine göre başvurularda birinci sırada akademisyenler
bulunuyor, ardından sağlık çalışanları ve öğretmenler geliyor.
-
BEYAZMASA
Bir yılda 917 bin 784 başvuruHak aramak için en sık başvurulan noktaların başında belediyeler geliyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından 1994'te kurulan Beyaz- Masa bu noktada en iyi örnek. 2011 yılında tam 917 bin 784 kişi BeyazMasa'ya başvurarak derdine çare aramış. BeyazMasa sadece hak aramak için değil şikâyet noktası olarak da hizmet veriyor.
-
BeyazFile adlı çalışması ise tamamen
hakların korunmasına ve sorunların çözülmesine yönelik geliştirilmiş.
Tüketicinin talep ve şikâyetlerini dinleyen BeyazFile birimi; vatandaşa
tüketici hakları konusunda bilgi vermekle kalmıyor, sorunlarını ilgili
yerlere (Valilik, Kaymakamlık, Ticaret Odası, İlçe belediyeleri,
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti, Tüketici Koruma Dernek ve Vakıfları)
ulaştırarak sonuçları da takip ediyor. BeyazMasa'ya başvuranların yüzde
73'ü erkek, yüzde 27'si kadın. En çok talep ise ulaşım, zabıtaî konular,
altyapı, çevre ve sosyal destek olarak sıralanıyor. Öncelikle buraya
iletilen her problem için mutlaka işlem yapılıyor. Konu İstanbul
Büyükşehir Belediyesi'nin hizmet alanına girmiyorsa ilgili kurum ve
kuruluşlara iletiliyor.
-
UÇAK RÖTAR YAPTIYSA HAKLARINIZ NELER?
Saatler süren uçuştan sonra nihayet aktarma noktasına vardınız, birazdan sizi evinize kavuşturacak uçağa binecekken o da ne, uçuş ertelenmesin mi! Kendinize oracıkta uyuyacak bir koltuk beğenmeden önce Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün konuyla ilgili yönetmeliğini öğrenmenizde fayda var.
-
Uçuşun iptal olması ya da ertelenmesi
durumunda sahip olduğunuz haklar yola çıkış noktası ile aktarma
noktasında olanlar arasında değişkenlik gösteriyor. Öncelikle uçuşun
iptali durumunda bilet ücretini geri alma ve seyahatin başlangıç
noktasına ilk fırsatta dönmeyi talep etme hakkına sahipsiniz. Uçuş
değişikliği durumunda şirket aktarma noktasındaki yolcuları bedelsiz
olarak konaklatmak zorunda. Değişiklik çıkış noktasında yaşandıysa
evinize dönün; çünkü bu hizmet sadece aktarma noktasındaki yolcular için
geçerli.
-
Havayolu şirketi, mağdur olan yolculara sıcak
ve soğuk içecekler, yemek, telefon görüşmesi, faks ve internet hizmeti
teklif etmekle yükümlü. Havayolu şirketi tüm bu yükümlülüklerini yerine
getirmezse Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'ne ve adli yargıya şikâyette
bulunup tazminat almanız mümkün. Ancak uçuş olumsuz hava koşullarından
dolayı iptal olduysa, havayolu şirketinin tazminat yükümlülüğü ortadan
kalkıyor.
-
TATİLDEYKEN MAĞDUR OLANA TÜRSAB'DAN HİZMET
Tatilde karşılaşılan aksaklıklarla ilgili benzer pek çok hikâye sıralamak mümkün. Özellikle bayram ve yılbaşı gibi yoğunluğun arttığı dönemlerde karşılaşılan sıkıntılar da hepimizin malumu. TÜRSAB geçtiğimiz yıl bu tür durumlarda ne yapılması gerektiğini anlatan bir rehber bile hazırlamış. Şimdiden söyleyelim seyahat acentesi olmayan kişi veya kuruluşlardan aldığınız tatil organizasyonu için yapılacak bir şey yok!
-
Tatilcilerin dikkat etmesi gereken ilk kural
şu: Tatil organizasyonunu satın aldığınız kişi veya kuruluşun TÜRSAB'a
üye bir seyahat acentesi olması şart. Tatil organizasyonunu acenteden
satın almasına karşın sorun yaşıyorsanız TÜRSAB şunları öneriyor:
- Öncelikle sorun tesisin işletmecisinden ya da acenteden kaynaklanıyorsa acentenin temsilcisinden sorunu gidermesini isteyin. Giderilmezse talebin karşılanmadığına dair yazı alın.
- Karşılaştığınız sorunları acenteye, tesisten ayrılmadan önce bildirin.
-
- Tesis ne kadar kötü olursa olsun, acenteyle görüşmeden terk etmeyin ve acentenin bulacağı çözüme uyun.
- Rahatsız olduğunuz her türlü konuyu belgeleyin; belgede tesis ya da acente temsilcisinin imzasının bulunmasına dikkat edin.
- Bütün bunlara rağmen acente sorunu çözemiyorsa TÜRSAB devreye giriyor. TÜRSAB Tahkim Kurulu tüketicinin haklarını korurken kusurlu acenteye de başta disiplin kovuşturması olmak üzere çeşitli yaptırımlar uyguluyor.
-
SATIN ALDIĞINIZ MAL BOZUK VEYA HATALI ÇIKTIYSA
Satın aldığınız mal bozuk veya hatalı çıktıysa sineye çekmek yerine ödediğiniz bedelin karşılığını almanın yollarını aramanızda fayda var. Ürünü satın aldığınıza dair her türlü fiş, fatura gibi resmi belge ile birlikte satışı gerçekleştiren görevliyi bulun ve kararınız doğrultusunda talebinizi iletin.
-
Sonuç alamazsanız üst düzey bir yetkili veya
müdürle görüşme talep edin. Bütün yolları deneyip hatalı ürünü
değiştirmeyi, tamir ettirmeyi ya da para iadesi almayı başaramadıysanız
pes etmeyin, şimdi yasal yollara başvurma zamanı… 827,05 TL'yi aşan
sorunlarda Tüketici Mahkemeleri, 827,05 TL'nin altındaki sorunlarda ilçe
kaymakamlıklarında bulunan Tüketici Sorunları Hakem Heyeti'ne bir
dilekçe verip yasal hakkınızı koruyabilirsiniz.
-
HASTA HAKLARI İşte hastaların sahip olduğu 10 temel hak:
-Hizmetten genel olarak faydalanma: Bireylerin ırk, dil, din ve mezhep, cinsiyet, felsefi inanç, ekonomik ve sosyal durumları dikkate alınmadan hizmet alma hakkı.
- Bilgilendirme ve bilgi isteme: Hastanın her türlü sağlık hizmetinin ve imkânının neler olduğunu öğrenmeye ve sağlık durumu ile ilgili her türlü bilgiyi sözlü veya yazılı isteme hakkı.
- Sağlık kuruluşunu ve personelini, seçme ve değiştirme hakkı.
- Mahremiyet: Gizliliğe uygun bir ortamda sağlık hizmeti almaya hakları vardır.
- Reddetme, durdurma ve rıza: Tedaviyi reddetmeye, durdurulmasını istemeye, tıbbi müdahalelerde rızasının alınmasına ve rıza çerçevesinde hizmetten faydalanmaya hakkı.
- Güvenlik: Sağlık hizmetini güvenli bir ortamda almaya hakkı.
- Dini vecibeleri yerine getirebilme: Sağlık tesisinin imkânları ölçüsünde ve idarece alınan tedbirler çerçevesinde, dini vecibelerini yerine getirmeye hakkı.
- İnsani değerlere saygı gösterilmesi, saygınlık görme ve rahatlık içinde sağlık hizmeti alma hakkı.
- Ziyaret ve refakatçi bulundurma hakkı.
- Müracaat, şikâyet ve dava hakkı.
Hiç yorum yok: